K.O.V. - semestrální práce II
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
UN3S2 | ZK | 9 |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Anotace:
-
Anotace:
Individuální ateliérová výuka je těžištěm vzdělávacího procesu v rámci celého studijního programu. Jedná se o souvislý proces trvající 12 týdnů (s dotací min. 12 hodin týdně), v jehož rámci se student věnuje své semestrální práci pod vedením pedagogů ateliéru. Na toto období pak navazuje třítýdenní klauzurní projekt, který řeší a obhajuje každý student samostatně po konci semestru.
Předmět Ateliérová výuka - Semestrální práce je podřízen výukovému záměru vedoucího pedagoga ateliéru, který určuje témata jednotlivých úkolů, jejich formát (individuální nebo týmový projekt) a harmonogram zpracování jednotlivých úkolů. Podle charakteru jednotlivých úloh participují na semestrální práci též externí odborníci formou jednorázových specializovaných přednášek, workshopů a konzultací. Součástí semestrální práce mohou být krátké exkurze.
V průběhu ateliérové výuky využívá student bezprostředně zkušenosti nabyté studiem odborných a teoreticko-uměnovědných předmětů, aplikuje získané praktické dovednosti, ověřuje si schopnost konstruktivní kritiky i sebereflexe, učí se různým rolím v pracovním týmu. V závislosti na oboru je též nucen zohledňovat ve vlastní tvorbě platné etické i oborové normy a standardy, reagovat na společenskou objednávku, požadavky zadavatele i situaci na trhu a prezentovat výstupy své tvůrčí činnosti veřejnosti nejen odborné, ale i laické.
V navazujícím magisterském studiu absolvuje student tento předmět pouze dvakrát, v prvním ročníku studia. V této pokročilé fázi se od studenta očekává výrazná míra komplexity zpracování semestrálních úkolů. Studenti jsou vedeni k reflexi vrstevnatých oborových i mimoborových souvislostí konkrétních zadání a ke schopnosti volit takové prostředky realizace i prezentace, které nejlépe odpovídají daným podmínkám i určení projektu. Důraz je kladen na výzkumnou rovinu projektů i na přesvědčivost a invenčnost výsledného řešení.
Výukové fáze předmětu jsou:
-Zadání - strukturované podle ročníků, nebo společné s rozdílnými požadavky na jeho zpracování;
-Analýza - individuální, nebo kolektivní;
-Rozpracování - směr uvažování, skici, varianty, autentický pohled studenta na zadané téma;
-Tvorba návrhu - invenční řešení, procesní modelování, provázání s oborovými znalostmi, „řemeslné“ zpracování návrhu;
-Prezentace - volba médií, schopnost sdělení, argumentace a obhajoby práce;
-Hodnocení a zpětná vazba - je výhradně v kompetenci vedoucího pedagoga.
Zaměření ateliérové výuky se liší v závislosti na specializaci a konkrétní specifikaci daného ateliéru:
Specializace Design materiálů
Cílem studia v rámci této specializace je především systematická analýza jednotlivých materiálů a rozvoj technologických, konceptuálních a experimentálních přístupů k nim, realizovaný v široké škále forem a předmětů. Je podporována jak tvorba unikátních řemeslných či konceptuálních uměleckých objektů, tak produktů určených k průmyslové, sériové výrobě.
Student navazujícího magisterského stupně studia se nadto naučí ovládat pokročilejší technologie navrhování, výroby a zpracování jednotlivých materiálů a bude schopen vést tým, jednat s klientem a koordinovat designérský proces. Zároveň však bude schopen hluboké kontextuální analýzy problému a adekvátního řešení založeného na důkladném výzkumu výchozí situace i možných koncepčních, technologických a řemeslných alternativ. Zároveň je veden k tomu, aby byl schopen jasně identifikovat svůj vlastní přístup k oboru designu a z něj vyplývající profilaci.
Specifikace ateliérů specializace Design materiálů
Ateliér K.O.V. se v rámci dané specializace zaměřuje na široké spektrum prostorové tvorby pomocí interdisciplinárního přístupu k materiálu, konceptu a formě, a to v návaznosti na design, architekturu a volné umění. Důraz je kladen na kultivaci intelektuálních schopností a uměleckého cítění skrze experiment s různými materiály se zvláštním důrazem na kov. Práce s různým měřítkem, proporcemi a kontexty vede studenty ke komplexnímu uvažování o tvorbě a k typologické variabilitě produktů a objektů. Systematickou konceptuální a technologickou přípravou je student veden ke zvládnutí širokého spektra aplikací od šperku, užitého předmětu, detailu použitelného v interiéru či architektuře, po volné umělecké dílo.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cíle předmětu:
-rozvoj tvůrčích schopností studenta v interakci s vedoucím ateliéru i ostatními studenty oboru, a to prostřednictvím kombinace krátkodobých či dlouhodobějších (vícesemestrálních) úkolů;
-vytříbení individuálních dovedností a uměleckého zaměření;
-rozvoj schopnosti spolupracovat, vést tým a koordinovat průběh realizace projektu;
-rozvoj schopnosti jednat s klientem;
-rozvoj schopnosti důkladně prozkoumat danou problematiku a vyhodnotit související ekonomické, ekologické či sociální okolnosti;
-rozvoj schopnosti argumentačně obhájit navržený způsob řešení a možné alternativy;
-rozvoj schopnosti zvážit a vyhodnotit technologické možnosti výroby, distribuce i likvidace produktů;
-rozvoj schopnosti zvážit a vyhodnotit aspekty propagace i užívání produktů;
-rozvoj schopnosti reflektovat situaci v oboru a opírat se o znalosti z teorie a historie daného uměleckého oboru;
-rozvoj schopnosti strategicky a kriticky uvažovat;
-rozvoj prezentačních dovedností.
Výsledky učení:
Student je po úspěšném absolvováni předmětu schopen:
-kromě samostatné i týmové práce se student naučí koordinovat týmový tvůrčí proces a jednat s klientem;
-aplikovat získané odborné znalosti a praktické dovednosti v návaznosti na důkladný průzkum dané problematiky a jejích souvislostí;
-navrhnout a obhájit vhodná technologická řešení pro zpracování tvůrčího úkolu a výrobu, distribuci i likvidaci produktů;
-reflektovat ve zpracování daného tvůrčího úkolu znalosti z teorie a historie umění daného uměleckého oboru i platné etické a oborové normy a standardy;
-reflektovat aspekty propagace i užívání produktů;
-strategicky a kriticky uvažovat;
-srozumitelně a atraktivně prezentovat výstupy své tvůrčí činnosti odborné i laické veřejnosti.
- Studijní materiály:
-
v závislosti na aktuálním zadání a tématu
Doporučená:
B jako Bauhaus - Deyan Sudjic, překlad Radka Knotková a Lukáš Novák, 2016
Sylva Petrová - České sklo, 2018
Contemporary Kiln - Formed Glass, Keith Cummings
Contemporary Kiln-formed Glass: A World Survey; Keith Cummings; University of Pennsylvania Press; 2009
Techniques of Kiln-formed Glass; Keith Cummings; A and C Black; 1997
Lost-Wax Casting: Old, New, and Inexpensive Methods; Fred R. Sias Jr.; Woodsmere Press, 2006
Glass Notes, a reference for the glass artist; Henry Halem; Franklin Mills Pr; 2006
Warm Glass: A Complete Guide to Kiln-Forming Techniques: Fusing, Slumping, Casting; Philippa Beveridge; Lark Books; 2005
Glass and Print; Kevin Petrie; University of Pennsylvania Press; 2006
Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture; J. Hudson; Laurence King Publishers; 2008
Making It: Manufacturing Techniques for Product Design; Chris Lefteri; Laurence King Publishers; 2007
Techniques of Glass Engraving, Peter Dreiser, Jonathan Matcham; A&C Black; 2008
Prototyping and Low Volume Production, Rob Thompson
Něco o skle, Milan Cabejšek
Zušlechťování skla, Milan Cabejšek, L+P Publishing, 2004
A Glassblowers' Companion, Dudley F. Giberson
Výtvarné techniky Keramika - Pravoslav Rada
Jak se dělá keramika - Steve Mattison
Průvodce keramika - Karel Žíla
Technologie keramik - Vladimír Hanykýř, Jaroslav Kutzendörfer
Jíly a jejich chování od teorie po praxi - Jaroslav Kunc
Modelářství porcelánu a keramiky - Jiří Špís
A Potters Book - Bernard Leach
Ceramics Handbook Slipcasting - Sasha Wardell
Ceramics Handbook Lustre - Greg Daly
Celadon Blues - Robert Tichane
Cooper Reds - Robert Tichane
The Complete Guide to High-Fire Glazes - John Britt
Chinese Glazes - Nigel Wood
Developing Glazes - Greg Daly
Keramika z Bechyně - Jiří Hořava
Graniton - Jiří Hořava
První dáma české keramiky - Helena Johnová 1884-1962 - Jiří Hořava
The Tomb of the Unknow Craftsman - Grayson Perry
České užité umění 1918-1938, Odeon
300 drahoceností - Filip Suchomel
Subversive Ceramic - Claudia Clare
The pot Book - Edmund De Waal
The White road - Edmund De Waal
Clay Contemporary ceramic Artisans - Amber Creswell Bell
Lucie Rie - Tony Birks
Krásná jizba design pro demokracii - Lucie Vlčková, Alice Hekrdlová
Vitamin C Clay+Ceramic - Phaidon
The Ceramics Reader - Andrew Livingstone, Kevin Petrie
Ceramic Millennium: Critical Writings on Ceramic History, Theory, and Art
Antonín Kybal: Cesty designu a textilní tvorby - Lucie Vlčková (ed.), KANT, UPM, 2017
Ascher: Šílený hedvábník: Zika & Lída Ascher - Textil a móda - Konstantina Hlaváčková, Slovart, 2019
Budiž móda - Jana Máchalová, Brána, 2012
časopis VIEW
časopis VIEWPOINT COLOUR
Material Times [online]. Praha: Happy Materials, 2013. Dostupné z: www.materialtimes.com
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: