Základy novověké vědy a filozofie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
TN0001 | ZK | 3 |
- Garant předmětu:
- Cyril Říha
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Cyril Říha
- Anotace:
-
Tématem přednášky je estetika v okolí doby, kdy se teprve ustavovala jako samostatná disciplína v dnešním slova smyslu (17. ? 18. století) a kdy byla ještě nerozlučně spjata jak s filosofií, tak s vědou. Z povahy věci tedy nejde o probírání kodifikovaných dějin oboru estetiky v novověku, nýbrž spíše o sled rozmanitých a vzájemně ještě nesystematizovaných novověkých teorií dotýkajících se umění, architektury a designu. Klíčové přitom jsou motivy, které daly základ současnému myšlení. Smyslem je tak předvést kontext vzniku toho, co dnes považujeme za samozřejmou součást našeho života i teorie a praxe vizuálních uměleckých disciplín.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Metodologický úvod, Kuhn a diskontinuita dějin - normální věda, paradigma, krize; 2. Kopernikánská revoluce (J. Kepler, T. Brahe, G. Galilei, W. Gilbert) x antická představa o Vesmíru (Aristotelés, Ptolemaios); 3. M. Foucault - tři typy zlomu v myšlení na počátku novověku: popis světa x konstrukce světa, podobnosti x identity a rozdíly, vztah k jinakosti; 4. R. Descartes a barokní racionalismus ? mundus est fabula, univerzální metoda, cogito, ergo sum, creatio continua, Vášně duše; 5. Arbitrárnost, kolektivní smlouvy v různých disciplínách (jazyk, peníze, stát), Thomas Hobbes; 6. Spor francouzského racionalismu a britského empirismu: existence vrozených idejí, J. Locke; 7. P. Gassendi a obnova atomismu; 8. B. Pascal a teorie pravděpodobnosti, sázka na Boha; 9. G. Leibniz a I. Newton jako objevitelé nekonečna, Newtonovy pohybové zákony, Leibnizova monadologie 10. I. Kant a 3 nezávislé vrstvy rozumu: teoretický, praktický a soudnost; 11. Ostrovní verze osvícenství: D. Hume a zdravý rozum, A. Smith a neviditelná ruka trhu, J. Bentham a panoptikon; 12. Položení základů moderních vědeckých disciplín: L. Euler (teorie grafů), T. Malthus (demografie), Ch. Lyell (geologie), Ch. Darwin (biologie).
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
-seznámit studenty s nejvýznamnějšími filosofickými i vědeckými koncepcemi a jejich autory z období jádra novověku (17. - 18. stol.)
-představit hlavní charakteristiky odlišnosti novověkého myšlení od předchozích epoch
-na příkladech z novověku vysvětlit studentům obecnou historickou povahu a konkrétní kontext vzniku pojmů používaných v současné teorii i praxi architektury a výtvarného umění
-objasnit konceptuální základy soudobých vědeckých disciplín
-na konkrétních příkladech představit význam synchronních souvislostí mezi uměním, filosofií a vědou jakožto alternativu k diachronním studiím historie jednotlivých oborů
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-prokázat znalost základních pojmů a epistemologického rámce klíčových osobností novověkého myšlení (17. ? 18. stol.)
-rozumět jejich věcnému obsahu a historickému kontextu jejich vzniku
-chápat význam v novověku utvářených filosofických a vědeckých koncepcí pro současnost
-uvědomit si na konkrétních příkladech transdisciplinární souvislosti mezi uměním, filosofií a vědou
- Studijní materiály:
-
W. Röd, Novověká filosofie I, Praha 2001
W. Röd, Novověká filosofie II, Praha 2004
W. Weischedel, Zadní schodiště filosofie, Praha 1992
M. Foucault, Slova a věci, Praha 2007
I. Kraus, Fyzika v kulturních dějinách Evropy, díl 2., Praha 2007
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou VŠUP
- Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Architektura 1
- Architektura 2
- Architektura 3
- Architektura 4
- Ateliér architektury I
- Ateliér architektury II
- Ateliér architektury III
- Ateliér architektury IV
- Ateliér průmyslového designu
- Ateliér designu nábytku a interiéru
- Ateliér produktového designu
- Ateliér sochařství
- Ateliér malby
- Ateliér intermediální konfrontace
- Ateliér supermédií
- Ateliér fotografie
- Ateliér skla
- Ateliér keramiky a porcelánu
- Ateliér K.O.V.
- Ateliér módní tvorby
- Ateliér designu oděvu a obuvi
- Ateliér textilní tvorby
- Ateliér ilustrace a grafiky
- Ateliér tvorby písma a typografie
- Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
- Ateliér filmové a televizní grafiky
- Ateliér grafického designu a nových médií
- Ateliér fotografie II
- Architektura 1 - 06
- Architektura 2 - 06
- Architektura 3 - 06
- Architektura 4 - 06
- Ateliér architektury I - 03
- Ateliér architektury II - 03
- Ateliér architektury III - 03
- Ateliér architektury IV - 03
- Ateliér průmyslového designu N
- Ateliér designu nábytku a interiéru N
- Ateliér produktového designu N
- Ateliér skla N
- Ateliér keramiky a porcelánu N
- Ateliér K.O.V. N
- Ateliér módní tvorby N
- Ateliér designu oděvu a obuvi N
- Ateliér textilní tvorby N
- Ateliér ilustrace a grafiky N
- Ateliér tvorby písma a typografie N
- Ateliér filmové a televizní grafiky N
- Ateliér grafického designu a nových médií N
- Ateliér Fotografie II N
- Ateliér designu a digitálních technologií N
- Ateliér grafického designu a vizuální komunikace N
- Ateliér volného umění 1 N
- Ateliér volného umění 3 N
- Ateliér volného umění 4 N
- Ateliér volného umění 2 N