Pravěk a starověké kultury
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
TB0009 | ZK | 3 |
- Garant předmětu:
- Milena Bartlová
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Milena Bartlová
- Anotace:
-
Přehled výtvarné a umělecké činnosti od paleolitu přes neolit, Sumer, Egypt a umění archaické Evropy až po prehistorické umění Keltů a Slovanů, s krátkým výhledem na mimoevropské umělecké kultury. Důraz je při výkladu kladen na souvislosti s aktuální uměleckou tvorbou včetně designu, grafiky a architektury. Architektura je chápána v širokém smyslu jako obytné prostory i jako konstruovaná prostorová řešení. V případě Mezopotámie a Egypta se připomínají způsoby, jimiž tyto kultury přetrvávaly v evropské křesťanské umělecké tradici.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1/ Počátek umění - princip umění: tělo, ornament, prostor, bydlení; 2/ Paleolit (plastika a řezba); 3/ Paleolitické jeskynní malby; 4/ Mezolit; 5/ Neolit; 6/ Starověká Mezopotámie; 7/ Starověký Egypt; 8/ Minojská kultura a počátky antiky; 10/ Archaická Evropa bronzové a železné doby; 11/ Keltové, Slované; 12/ Vizuální jazyky mimoevropských kultur
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cíle studia:
-poskytnout studentovi přehled o prehistorických, archaických a starověkých kulturách zobrazování a stavění, který mu pomůže překonat často zastaralé poznatky získané ve středoškolském studiu
-vyzdvihnout vizuální kvality představovaných objektů a jejich spojení se sociálním životem historických společností a upozornit na aktualizační přesah
-dialogickou formou přednášek procvičovat formulační dovednosti studenta a jeho schopnost interpretace vizuálních informací
-podpořit vzájemné pochopení různých výtvarných oborů vzhledem k účasti studujících z různých oborů
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování předmětu je studující schopen:
-uvědomovat si relativní časové etapy v rozpětí od desítek tisíc let po století
-prokázat znalost pravěké vrstvy české kulturní paměti (která je zpravidla studujícím předtím zcela neznámá)
-pochopit i popsat souvislosti uměleckých a architektonických děl minulosti s duchovním, sociálním i ekonomickým životem společnosti
-prokázat znalost metod sémiotického výkladu vizuálních a prostorových objektů
- Studijní materiály:
-
Jiří A. Svoboda, Počátky umění. Praha 2011.
David J. Lewis-Williams, Mysl v jeskyni: vědomí a původ umění. Praha 2007.
David J. Lewis-Williams, Uvnitř neolitické mysli. Praha 2009.
Jan Assmann, Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha 2001.
Jan Bouzek, Vznik Evropy. Praha 2013.
Jan Bouzek, Keltové našich zemí v evropském kontextu. Praha 2007.
Jan Bouzek, Objevy ve Středomoří. Praha 1980.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou VŠUP
- Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: