Design 1. poloviny 20. století
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
TB0007 | ZK | 3 |
- Garant předmětu:
- Lada Hubatová-Vacková
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Lada Hubatová-Vacková
- Anotace:
-
Přednáškový cyklus je zaměřen na výklad dějin designu od konce 19. do poloviny 20. století. Jsou představeny tematické, teoreticky podložené sondy s obrazovým materiálem: počátky uměleckého průmyslu, role dekorativního umění a teorie ornamentu; umělecké dílny a vzpoura proti tovární šabloně (Wiener Werkstätte, Artěl); typizace a sériová výroba (Muthesius, Werkbund); instituce moderního designu a idea národního stylu (Svaz československého díla, Krásná jizba Družstevní práce, Detva); reformy a modernizace uměleckoprůmyslového školství (Bauhaus, Škola uměleckých remesiel, Státní grafická škola, ad.); moderního luxus a stylový eklektismus (Art deco); minimální obytná buňka a účelný interiér, typizovaný nábytek (Le Corbusier, Teige, Vaněk); „měkký modernismus“ a role sentimentu (Josef Frank, Adolf Loos, Karel Lhota); atraktivita předmětu a styling (Loewy); Dymaxion a představa autonomního obydlí (Fuller); a další.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
-
-Umělecký průmysl, výstavy a produkce. Koncepce uměleckoprůmyslového muzea, školy, metody výstavní prezentace a formování sbírek, metody výuky (Semper, Cole, Owen Jones, Redgrave). Umělecký styl, „koncept “Kunstindustrie", strojová produkce v habsburské monarchii (Eitelberger, Falke, Chytil, Náprstek, Leisching, ad.).
-Kritika industrializace, křesťanský socialismus (Ruskin, Morris, Šalda). Rukodělnost versus industrializace. Moderní sloh. Vídeňské umělecké dílny (Wiener Werkstätte) a role moderního ornamentu.
- Pražské umělecké dílny, Artěl. Základní teoretické texty (Janák, Štech, Hofman). Osobnosti z dějin českého designu a naší školy (Janák, Johnová, Teinitzerová, Štech, ad.) Český kubismus v evropském kontextu.
- Standardizace, typizace, moderní sériový produkt, taylorismus - Deutscher Werkbund. Hermann Muthesius a kniha Das Englische Haus, polemika van de Velde versus Muthesius. Priority moderního designu a protofunkcionalismus.
- Instituce československého designu. Svaz československého díla/ Sväz československého diela, Krásná jizba Družstevní práce, Detva, Slovenská keramika Modra. Otázka národního a internacionálního slohu v meziválečné době. Přelomová Výstava soudobé kultury v Brně, 1928.
- Reformy a modernizace školství: Bauhaus - vznik školy, koncepce, struktura školy, hlavní představitelé. Naše kontakty s Bauhausem.
- Uměleckoprůmyslové školství u nás, modernistické školství (Škola uměleckých remesiel Bratislava, Škola uměleckých řemesel Brno, Státní grafická škola v Praze, Baťova škola umění ve Zlíně). Pedagogové, metody výuky.
- Modernistický design. Neoplasticismus a holandský elementarismus v architektuře a užitém umění (Manifest 1917). Piet Mondrian, van Doesburg. Gerrit Rietveld, J.J. P. Oud.
Le Corbusier, manifest „Za novou architekturu“ a ideje funkcionalismu, minimální obytná buňka a vnitřní vybavení. Le Corbusier, Charlotte Perriand. Teige, vědecký funkcionalismus a jeho ortodoxie.
- Art deco, tradicionalismus a moderna, hybridní styl. Mezinárodní výstava v Paříži 1925 a československá reprezentace.
- Měkký modernismus? Polemika s funkcionalistickou ortodoxií. Josef Frank, Adolf Loos, Karel Lhota, ad.
- Geneze a specifika skandinávského designu Larssons, Kaare Klint. Alvaar Alto. IKEA, vznik a strategie.
17. 12. Modernita v USA: Dreyfuss, Teague, Bel Geddes, Loewy, Fuller. Streamline, nové technologie, plastické hmoty a Matrix conception. Buckminster Fuller, Dymaxion House a idea autonomního domu, alternativní filozofie obydlí.
Drobné odchylky harmonogramu jsou vyhrazeny.
- Cíle studia:
-
Cíle učení:
- seznámit studenty s dějinami a teorií designu, užitého umění a uměleckého řemesla konce 19. a první poloviny 20. století v šířeji tematizovaných přednáškách
- představit dobový teoretický diskurs a možnosti současné interpretace
- upozornit na vliv inovativních pedagogických koncepcí ve výuce designu na příkladech konkrétních školských institucí
- představit možnosti kurátorských řešení a výstavní prezentace historie designu na realizovaných expozičních projektech
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- orientuje se v klíčových tématech a otázkách z dějin a teorie designu konce 19. a první poloviny 20. století
- zná významné osobnosti a instituce spjaté s oblastmi designu, užitého umění a uměleckého řemesla ve vymezeném období
- je schopen se orientovat v základní literatuře a představit vybrané téma/ dílo z dějin designu v širším kontextu
- možnost využít poznatků z historie designu k prezentaci a legitimizaci vlastního, aktuálního postupu v designérské praxi
- Studijní materiály:
-
POVINNÁ LITERATURA:
Zdeno Kolesár, Kapitoly z dějin designu, Praha 2004.
Lada Hubatová-Vacková, Martina Pachmanová, Pavla Pečinková (eds.), Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice, 1870-1970, Praha 2014.
Iva Knobloch, Radim Vondráček (eds.), Design v českých zemích, 1900-2000, Praha 2016.
DOPORUČENÁ LITERATURA:
Nikolaus Pevsner, The Sources of Modern Architecture and Design, London 1968.
Adrian Forty, Objects of Desire. Design and Society 1750-1980, London 1986.
Paul Overy, De Stijl, London 1991.
Jonathan M. Woodham, Twentieth Century Design, Oxford, 1997.
Penny Sparke, A century of design: design pioneers of the 20th century, London 1998.
Charlotte and Peter Fiell, Scandinavian design, London 2002.
Penny Sparke, An introduction to design and culture: 1900 to the present, London 2004.
Pavel Liška a Jiří Švestka (eds.), Český kubismus, Praha 2006.
Jiří Fronek (ed.), Artěl. Umění pro všední den 1908-1935, Praha 2009.
Charlotte Benton, Tim Benton, Ghislaine Wood, Art Deco, London 2003.
Michael John Gorman, Buckminster Fuller:designing for mobility, Milano 2005.
Frédéric Migayrou, Aurélien Lemonier (eds.), De Stijl 1917-1931, Paris 2010.
Lada Hubatová-Vacková, Tiché revoluce uvnitř ornamentu, Praha 2011.
Lada Hubatová-Vacková, Tomáš Zapletal (eds.), Gottfried Semper, Věda, průmysl a umění (1852), Praha 2016.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou VŠUP
- Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Ateliér průmyslového designu
- Ateliér designu nábytku a interiéru
- Ateliér produktového designu
- Ateliér skla
- Ateliér keramiky a porcelánu
- Ateliér K.O.V.
- Ateliér módní tvorby
- Ateliér designu oděvu a obuvi
- Ateliér textilní tvorby
- Ateliér ilustrace a grafiky
- Ateliér tvorby písma a typografie
- Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
- Ateliér filmové a televizní grafiky
- Ateliér grafického designu a nových médií
- Teorie a dějiny a moderního a současného umění
- Ateliér Fotografie II
- Ateliér průmyslového designu N
- Ateliér designu nábytku a interiéru N
- Ateliér produktového designu N
- Ateliér skla N
- Ateliér keramiky a porcelánu N
- Ateliér K.O.V. N
- Ateliér módní tvorby N
- Ateliér designu oděvu a obuvi N
- Ateliér textilní tvorby N