Architektura I - semestrální práce 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
A1SN1 | ZK | 10 |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Anotace:
-
Čas věnovaný ateliérové výuce se v navazujícím magisterském studiu zvyšuje na 22 hodin týdně. Výuka v semestru je vedená a intenzivně konzultovaná a jejím těžištěm je proces sám o sobě. Hodnocen je nejen konečný výsledek úloh, ale i aktivita studenta v průběhu semestru.
Rytmus ateliérové výuky je v zimním a letním semestru odlišný. Každý ZS začíná rychlou krátkou úlohou, během které řeší studenti téma týkající se převážně veřejného prostoru. Cílem této úlohy je zbystřit u studentů vnímání společenského dění, uvědomit si historické souvislosti a jejich vliv na něj, vnímat problematiku sdílení veřejného prostoru a vzájemnou komunikaci všech jeho složek. Po té následuje několik kratších úloh. V LS zpracovávají studenti obvykle jedno téma, od počáteční analýzy, přes konzultace se specialisty na danou tématiku, exkurze až po výsledné zpracování projektu včetně dokonalé prezentace nejen v českém jazyce.
Náročnost semestrálních prací se postupně zvyšuje a souvisí s rostoucí úrovní znalostí a zkušeností jednotlivých ročníků. Témata semestrálních úloh bývají různorodá, někdy stejná pro všechny posluchače, jindy rozdílná v závislosti na ročníku. Ateliér architektury 1 sice akcentuje práci s veřejným prostorem, zadávaná témata však pokrývají celý obor od urbanistických až po interiérová, jejichž funkční a provozní požadavky implikují architektonickou formu objektu. V průběhu semestrální výuky v ateliéru se posluchači učí ovládnout metodiku myšlení, která jim v budoucnosti umožní tvůrčím a autorským způsobem řešit úspěšně témata zcela nová. Důležitou součástí procesu je aktivní účast studentů na hodnocení výsledků práce jejich kolegů. 1x za 2-3 roky bývá v LS zadáno společné téma pro celý ateliér, v jehož průběhu si studenti ověřují své schopnosti význam a role různých pozic během týmové práce a získávají zkušenosti nutné pro vedení pracovních skupin.
Příklady zadání individuálního: Problematická místa v Praze (např. Karlovo náměstí, ul. V Botanice, nám. Republiky, okolí vestibulu metra na Národní třídě)
Příklady zadání společného pro celý ateliér: Strategický ideový koncept vytěžení prostorového a společenského potenciálu lokality (např. plzeňský kvadrant, Ústí nad Labem ? Krásné Březno)
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Deset knih o architektuře, Marcus Vitruvius Pollio, Baset, 2006
Složitost a protiklad v architektuře, Robert Venturi, Arbor Vitae, 2001
Třeštící New York, Rem Koolhaas, Arbor Vitae, 2007
Duch a místo, Christopher Day, Era, 2005
Jane Jakobsová, Smrt a život amerických velkoměst
Camillo Sitte, Stavba měst podle uměleckých zásad
Adolf Loos, Řeči do prázdna
Karel Popper, Život je řešení problémů, Otevřená společnost...
S M L XL, Rem Koohaas and Bruce Mau, Monacelli Press, 1995
Farmax, MVDRV, 010 Publishers, 1999
Architecture Must Burn, Aaron Betsky, Thames and Hudson, 2000
Etická funkce architektury, Karsten Harries, Arbor Vitae, 2011
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: