Seminář k tvůrčímu výzkumu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
9204 | ZK | 4 |
- Garant předmětu:
- Michal Vaníček
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Michal Vaníček
- Anotace:
-
Předmět je určen pro studenty závěrečného ročníku navazujícího magisterského studia. Výuka předmětu probíhá seminární formou jednou za dva týdny ve 180minutových blocích. Studenti se v průběhu cyklu seznámí se specifiky tvůrčího a uměleckého výzkumu v kontextu svých studijních oborů a osvojí si základy práce s odbornou literaturou a zásady správné konstrukce akademického textu, a to jak po stránce formální, tak obsahové. Součástí cvičení jsou praktické ukázky práce se zdroji, jak textovými, tak vizuálními, metodologie psaní různých typů textů a jejich provázanost a nácvik obhajob vlastní práce. Během kurzu studenti postupně pod odborným vedením formují a konkretizují téma, které následně vyústí v jejich diplomovou práci. Forma pravidelně se opakujícího dlouhého semináře, postupně rozšiřujícího teoretické i praktické pracovní postupy, vede studenty k osvojení systematické práce na dlouhodobých projektech a připravují je na zpracování a odevzdání písemné části diplomové práce v následujícím semestru. Pravidelné prezentace dílčích pokroků studentů vedou k vytříbení jejich rétorických schopností a osvojení schopnosti jasně, srozumitelně a výstižně formulovat myšlenky a závěry svého výzkumu. Vzájemný dialog studentů z různých ateliérů a jejich konfrontace má za cíl obohatit posluchače o poznatky a impulsy z oborů, které jim do té doby nemusely být vlastní, a otevřít tak možnou cestu k transdisciplinárnímu přístupu k výzkumné práci. Jednotlivé okruhy semináře jsou formulovány pomocí otázek, jejichž zodpovězení je klíčové pro úspěšné vypracování závěrečné magisterské práce.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Co je to výzkum a věda? Jak souvisí věda s uměním?
2.Jaká jsou specifika a typy tvůrčího a uměleckého výzkumu? Jaké jsou jeho metody, přednosti a úskalí?
3.Jak klást výzkumné otázky? Jaké jsou cíle tvůrčího a uměleckého výzkumu? Jak vystavět osnovu práce?
4.Jaké zdroje je a jaké zdroje není vhodné používat při tvorbě odborného textu? Jak se orientovat v literatuře? Jak kombinovat textové zdroje s jinými typy zdrojů? Jak citovat a neplagiovat?
5.Jakým způsobem je vhodné prezentovat umělecký výzkum? Jaký je vztah textové a praktické části projektu založeného na tvůrčím či uměleckém výzkumu? Jaké jsou zásady obhajob takovýchto projektů?
6.Jaké jsou formální náležitosti akademického textu? Jak správně citovat? Jaká je metodika práce s obrazovými a jinými přílohami? Jaká jsou základní pravidla grafické úpravy a sazby odborného textu?
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Doporučená literatura:
Bennett, Audrey. Design Studies: Theory and Research in Graphic Design. New York 2006
Brenda, Laurel. Design Research: Methods and Perspectives. Cambridge 2003
Bresler, Liora. Esteticky založený výzkum, in: Metodický portál RVP 2009
Eisner, Elliot. Má výzkum uměním budoucnost?, in: Metodický portál RVP 2009
Ecco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997
Hannula, Mika, Juha Suoranta, Tere Vadén. Artistic Research: Theories, Methods And Practices. Helsinki 2005
Michel, Ralf (ed.). Integrative design: essays and projects on design research. Basel 2019
Slavík, Jan. Umění jako poznávání, in: Metodický portál RVP 2009
Staňková, Pavla, Michal Pilík. Metodická doporučení pro psaní bakalářských a diplomových prací. Zlín 2009
Sullivan, Graeme. Akty výzkumu v umělecké praxi, in: Metodický portál RVP 2009
Synek, Miloslav, Helena Sedláčková, Hana Vávrová. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. Praha 2011
Tichá, Ludmila et al. Jak psát vysokoškolské závěrečné práce. Praha 2016
Wilson, Stephen. Art+Science Now: How Scientific Research and Technological Innovation Are Becoming Key to 21-st Century Aesthetic. London 2010
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
Bennett, Audrey. Design Studies: Theory and Research in Graphic Design. New York 2006
Brenda, Laurel. Design Research: Methods and Perspectives. Cambridge 2003
Bresler, Liora. Esteticky založený výzkum, in: Metodický portál RVP 2009
Eisner, Elliot. Má výzkum uměním budoucnost?, in: Metodický portál RVP 2009
Ecco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997
Hannula, Mika, Juha Suoranta, Tere Vadén. Artistic Research: Theories, Methods And Practices. Helsinki 2005
Michel, Ralf (ed.). Integrative design: essays and projects on design research. Basel 2019
Slavík, Jan. Umění jako poznávání, in: Metodický portál RVP 2009
Staňková, Pavla, Michal Pilík. Metodická doporučení pro psaní bakalářských a diplomových prací. Zlín 2009
Sullivan, Graeme. Akty výzkumu v umělecké praxi, in: Metodický portál RVP 2009
Synek, Miloslav, Helena Sedláčková, Hana Vávrová. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. Praha 2011
Tichá, Ludmila et al. Jak psát vysokoškolské závěrečné práce. Praha 2016
Wilson, Stephen. Art+Science Now: How Scientific Research and Technological Innovation Are Becoming Key to 21-st Century Aesthetic. London 2010
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou VŠUP
- Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: