Ochrana a rekonstrukce památek
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
1781 | ZK | 2 |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Anotace:
-
Seznámení s historií oboru, seznámení s jeho současným názorovým spektrem, legislativa dané oblasti v ČR, legislativa v mezinárodním formátu, seznámení s aktuálními výraznými realizacemi s výkladem jejich tvůrců - oborová diskuse.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.od počátků středověku přes objevení Pompejí, přes Santiniho, Mockera až po ?
vnímání stavebního dědictví a s nimi spojených odeznělých principů společenských potřeb - prostřednictvím konstrukčních principů i architektonické formy jako výsledku - od období dosažitelných pramenů po současnost ? společenský i profesní vztah k památce ve svém historickém vývoji,
příčiny vzniku eklektických slohů
současná kritéria stanovení pojmu stavební historická památka.
výklad, prezentace příkladů - projekce
2.stavební techniky a řemesla, současný přístup k restaurování stavby a plošného i prostorového výtvarného díla v příkladech
detailní vysvětlení historických stavebních postupů ve svém vývoji, terminologie stavebních prvků
popis řemeslných technik, jejich aplikace v poloze repase i současného užití
konzervační postupy,
současný dialog o filosofii konzervace památky, dále obsah pojmů restaurování, rekonstrukce, hypotetická rekonstrukce, konverze atd.
výklad, prezentace příkladů - projekce
3.exkurze do objektu
v návaznosti na přednášku nebo zcela nezávisle ? předpoklad cca půldenní průběh
výklad na místě
4.„rekonstrukce roku“
přednáška o výrazné realizaci v oblasti památkové péče aktuálně, s autory a přizvanými teoretiky
výklad, prezentace příkladů - projekce
5.legislativa památkové péče
vývoj a současná porovnání legislativy v ČR s ostatními zeměmi, její institucionální struktura orgánů státní správy v dané oblasti, rozsahy pravomocí
informace o kritériích a dopadech rozhodnutí orgánů státní správy v dané oblasti ? příprava a proces vyhlášení daného stupně památkové ochrany k adresnému objektu, dopady na činnost projektanta, požadavky pro fáze projektové přípravy - pasporty, výkresové dokumentace, SP, SHP?
informace o širších strukturách UNESCO, návrhy a postupy při zápisech objektů ? souborů do světového kulturního a přírodního dědictví
působnost dalších, nevládních mezinárodních organizací a zastoupení ČR v jejich struktuře
uzavřené mezinárodní smlouvy a jejich dopad
informace o autorizaci v oborech restaurátorství
výklad
6.exkurze
v návaznosti na přednášku o ?rekonstrukci roku? nebo nezávisle,
účast projektantů, dalších odborníků z praxe a teoretiků ? předpoklad trvání 3 dny
výklad, vytváření kresebných a fotografických záznamů studenty
Výuka má blokový charakter a s ohledem na její náročnost je vypisována jednou za dva roky.
Počet půldenních přednášek a několikadenní exkurze prezentují semestrální výuku.
Garant výuky zve k jednotlivým tématům scénáře osobnosti z praxe, moderuje jejich vystoupení a vede exkurze s výkladem společně s přizvanými odborníky.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
připravit studenta na profesní spolupráci projektanta s delegovanými pracovníky orgánů státní správy v oboru
ve spolupráci s uměnovědnými disciplínami rozvíjet studentovy schopnosti analýzy památkového objektu a zvolení vhodného přístupu k jeho repasi nebo rekonstrukci pro současné nebo nové využití
seznámit studenta s výraznými realizacemi v oboru
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
orientovat se v příslušné legislativě památkové péče, v archivních sbírkách a v získávání dalších podkladů pro vlastní tvůrčí architektonickou činnost
studia památkového objektu, souboru nebo aglomerace a volby nejvhodnějšího architektonického přístupu
odborně komunikovat s pracovníky orgánů státní správy v oboru
- Studijní materiály:
-
Studijní literatura a studijní pomůcky
-Hobzek J.: Vývoj památkové péče v českých zemích. Stručný nástin. Praha 1987
-Hlobil I.: Teorie městských památkových rezervací. Uměnovědná studia VI., ÚTDU ČSAV Praha, Academia 1985
-Macek P.: Standardní nedestruktivní stavebně-historický průzkum. 2. doplněné vydání, Praha 2001
-Pavlík M.. Regenerace historických budov, sídel a krajiny, ochrana památek. Stripta FA ČVUT, Praha 1998
-Riegel A.: Moderní památková péče, NPÚ, Praha 2005
-Štulc J.: K současnému stavu metodologie údržby a obnovy stavebních památek. Památky a příroda, 1987, č. 3, str. 129-149 + další články na toto téma publikované ve Zprávách památkové péče
-Vinter V.: Úvod do dějin a teorie památkové péče. Díl I. a II. Skripta FF UK, Praha 1971
V oblasti legislativy byly ze strany ČKA pro KA VŠUP poskytnuty exkluzivní materiály, distribuované studentům jako učební skripta.
Aktuální spolupráce s knihovnou VŠUP v oblasti materiálů k daným lokalitám.
Garant výuky připravuje ke všem výjezdům základní informace o navštívených objektech, především přehledné výkresové dokumentace současného i původního stavu včetně textových materiálů, eventuálně medailonů projektantů a osobností ve vztahu s jednotlivými lokalitami - tyto medailony jsou k dispozici studentům i u všech přednášejících daného konkrétního tématu bloku výuky
Z každého ročníku realizace disciplíny je garantem výuky zpracován záznam z průběhu včetně aktuální rozsáhlé fotodokumentace, který je k dispozici v knihovním fondu VŠUP včetně zpracovaných znalostních testů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Architektura 1
- Architektura 2
- Architektura 3
- Architektura 4
- Ateliér architektury I
- Ateliér architektury II
- Ateliér architektury III
- Ateliér architektury IV
- Architektura 1 - 06
- Architektura 2 - 06
- Architektura 3 - 06
- Architektura 4 - 06
- Ateliér architektury I - 03
- Ateliér architektury II - 03
- Ateliér architektury III - 03
- Ateliér architektury IV - 03