Ergonomie I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
1133 | ZK | 2 |
- Garant předmětu:
- Tomáš Fassati
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš Fassati
- Anotace:
-
Při absenci psychologie ve výuce a formálnosti anatomie bez fyziologických souvislostí je ergonomie jediným předmětem, který seznamuje s vlastnostmi toho, jemuž je určena tvorba architektů a designérů.
Ergonomie je interdisciplinární obor zabývající se interakcí lidského organismu a prostředí. Zkoumá tři vzájemně propojené roviny, které jsou charakterizovány jako fyzická ergonomie, psychická ergonomie a organizační ergonomie. Interdisciplinarita ergonomie je zárukou celostních řešení architektonických a designérských projektů. Spočívá zejména ve využití oborů medicíny, psychologie (především kognitivní, kde významnou roli hraje teorie komunikace), fyziky, ekologie a filosofie, ale i dalších. Předmět obsahuje také oblasti užitečné při navrhování oděvů a graf. designu. Znalost ergonomie posiluje mj. profesní etiku studenta, neboť k ergonomickým řešením návrhů zatím projektanty nevede závazná legislativa, jako je tomu např. v oblasti ekologie.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Co je ergonomie, její stručný vývoj, tři hlavní oblasti ergonomie
Základní pojmy v ergonomii (komfort-diskomfort, fyzické a psychické kondice,
inteligentní design a architektura, nemocný dům a dopravní prostředek ad.)
Doporučená odborná literatura, normy pr ergonomii ČSN, EN, ISO, IEC
Případová studie: spotřebitelský obal potravin
2. Lidský organismus v prostředí a v interakci s předměty
Základní charakteristika lidského organismu (systém systémů, závislost na vývoji druhu)
Vlastnosti prostředí, vlnění, rytmy a algoritmy, antropocentrismus
Případová studie: kancelářské pracoviště
3. Pohybový systém a antropometrie
Síly a těžiště
Případová studie: praktické cvičení měření lidského těla
4. Lidské tělo a energie
Teplo a termoregulace
Případové studie: mikroklima různých interiérů a jejich řešení
5. Nervová soustava člověka, lidská inteligence
Případové studie: interiér a exteriér obytného domu
6. Lidská psychika, znalosti, vzdělanost, problematika stresu, emocí...
Případová studie: podnikové relaxační centrum
7. Smyslové vnímání, vnímání barev, problematika smyslového smogu, virtuální realita
Případová studie: sedací nábytek a ergonomie interiéru bytu
8. Vizuální komunikace, gramotnost
Komunikace člověk ? stroj, sdělovače a ovladače
Případová studie: osobní komunikační souprava
9. Rozdíly mezi lidmi (velikost, psychika, pohlaví, věk atd.)
Případová studie: vybavení interiérů koupelen a lázní
10. Problematika vybraných činností ? práce s břemeny, sporty, odpočinek
Případová studie: sportovní pomůcky (kola, lyže, skateboardy....)
11. Současný stav a předpoklad vývoje vztahu člověk ? technika
Případová studie: programovatelné a automatické stroje
12. Problematika komplexního ergonomického hodnocení
Popis práce ke zkoušce
Případová studie: interiér vozu hromadné dopravy a dopravního terminálu
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
-posílit studentovo vnímání vlastního těla a naučit ho osobní zkušenost s tělem promítat do druhých lidí
-podnítit studentovo vnímání vývojových, rodových, kulturních a obecně osobnostních psychických a fyzických odlišností mezi lidmi
-naučit studenta vnímat harmonii a negativní stavy těla jako výsledek konkrétních krátkodobých a dlouhodobých vlivů celku prostředí i jeho detailů na lidský organismus a pochopit tak vztah ekologie a ergonomie
-posílit studentovo vnímání kvality architektonických a designových produktů především v interakci s lidským tělem
-vysvětlit způsoby vyvažování interakce člověka s produkty a prostředím fyzicky, psychicky a organizačně
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-profesionálně přizpůsobovat své projekty potřebám lidského těla
-koordinovat vlivy ekonomiky, estetiky, efektivnosti, ekologie a ergonomie do harmonického projektu
-identifikovat osobnostní předpoklady své a svých kolegů ve tvůrčím týmu
-užívat argumenty profesní etiky k prosazení nepovrchního komfortu projektu
-využívat znalosti potřeb lidského těla nejen při projektování, ale také při testování hotových produktů architektury a designu
-orientovat se v civilizačním a technologickém vývoji orientovat ve prospěch přirozené lidské harmonie
- Studijní materiály:
-
Fassati, Tomáš: Výuka ergonomie na VŠUP (sylaby), VŠUP, Praha, 2008
Fassati, Tomáš: Cesty k inteligentnímu designu a architektuře, 2016
Malý Stanislav; Král, Miloslav; Hanáková, Eva: ABC ergonomie, Praha, 2010
Chundela, Lubor: Ergonomie, ČVUT, Praha, 2008
Gilbertová, Sylva; Matoušek, O.: Ergonomie, Praha, 2006
Fassati, Tomáš: Učebnice praktické vizuální komunikace, Institut inf. designu, Benešov, 2009
Norman, Donald, A.: Design pro každý den, Praha, 2010
Normy ČSN, EN a ISO pro ergonomii, jejichž soupis je uveden v sylabech předmětu.
V Knihovně VŠUP je také k dispozici soubor literatury a učebních materiálů z bývalé zlínské pobočky, který je pedagogem tohoto předmětu dále rozvíjen a počítá se s ním pro plánovanou laboratoř ergonomie. Uvedený fond je částečně sepsán zvláštním seznamem přístupným na webu školní knihovny.
Pro rozšíření výukového prostoru je pro studenty pedagogem připravena bohatá forma e-learningu, jednak na školním intranetu (moodle), jednak na internetu (facebook Inteligentní design a architektura, Instagram), kde mají individuálně aktivně reagovat na jednotlivá témata.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: